Stilurile de învățare

04/09/2024

Fiecare individ are propriul stil de învățare prin care acumulează informațiile necesare pentru a le utiliza ulterior. Prin identificarea și înțelegerea stilului de învățare potrivit, veți putea valorifica la maxim potențialul personal și veți putea acumula cu ușurință cunoștintele de care aveti nevoie. Dar cum putem ști ce tehnică ni se potrivește cel mai bine?[1]

O modalitate de a vă identifica stilul de învățare este să folosiți chestionarul VARK. Acronimul VARK vine de la cele 4 modalități senzoriale de reținere a informației – Vizual, Auditiv, Citire/scriere (Read/write) și Kinestezic, așa cum au fost sugerate de Fleming and Mills (1992). Deși acestea uneori se suprapun, ele au fost definite în felul următor:

Vizual (V): Învățarea vizuală cuprinde reprezentarea informațiilor în hărți, diagrame, grafice, diagrame de flux, săgeți cu simboluri, cercuri, ierarhii și alte elemente pe care oamenii le folosesc pentru a reprezenta ceea ce ar fi putut fi prezentat în cuvinte. Acest mod de învățare ar fi putut fi numit și Grafic (G), deoarece ar explica mai bine ceea ce acoperă. Învățarea vizuală nu cuprinde imagini statice sau fotografii din realitate, filme, videoclipuri sau prezentări PowerPoint. Include, în schimb, design-uri, spații albe, tipare, forme și diferite formate care sunt folosite pentru a evidenția și a transmite informații. Când o tablă albă (whiteboard) este folosită pentru a desena o diagramă cu simboluri relevante pentru relația dintre diferite lucruri, acest lucru va fi de ajutor pentru cei cu preferințe de învățare vizuală. Trebuie să fie mai mult decât simple cuvinte în niște pătrățele – acestea ar fi utile pentru cei care preferă să învețe prin Citire/scriere. Adulții cu acest stil de învățare vor lucra foarte bine cu: hărți, hărți mintale, imagini colorate și expresive, postere, imagini video, fotografii.

Auditiv (A): Învățarea auditivă descrie o preferință pentru informațiile care sunt „auzite sau rostite”. Cursanții care preferă acest tip de învățare declară că învață cel mai bine din prelegeri, discuții de grup, ascultând emisiuni radio, folosind e-mailul și telefonul mobil, vorbind și discutând. E-mailul este inclus aici deoarece, deși este text și ar putea fi inclus în categoria Citire/scriere, este adesea în stil chat, cu abrevieri, termeni colocviali, argou și limbaj non-formal. Preferința auditivă include și vorbitul cu voce tare sau vorbitul cu sine. Adesea, oamenii cu această preferință doresc să rezolve lucrurile vorbind mai întâi, mai degrabă decât să-și organizeze ideile și abia apoi să vorbească. Ei se pot afla în situația de a spune din nou ceea ce a fost deja spus sau de a adresa o întrebare evidentă la care deja s-a răspuns, dar aceștia simt nevoia să o spună ei înșiși, cu propriile cuvinte și acesta este felul lor de a învața.

Citire/scriere (R): Cei cu o preferință pentru Citire/scriere (Read/write) optează pentru informația afișată în cuvinte. Nu în mod surprinzător, mulți profesori și studenți preferă această modalitate de reținere a informațiilor. A putea scrie și citi bine sunt abilități căutate de angajatorii care caută proaspăt absolvenți. Această modalitate de învățare pune accent pe introducerea și producerea de text – cititul și scrisul sub toate formele sale, dar în special de manuale, rapoarte, eseuri și teme de studiu. Persoanele care preferă această modalitate de învățare sunt adesea dependente de PowerPoint, Internet, liste, jurnale, dicționare, termeni tezaur, citate și cuvinte, cuvinte, cuvinte…

Kinestezic (K): Prin definiție, modalitatea de învățare kinestezică se referă la „preferința perceptivă legată de folosirea experienței și a practicii (simulate sau reale)”, oamenii care preferă acest mod de învățare fiind conectați la realitate, „fie prin experiențe personale concrete, exemple sau practică, fie prin simulare” [Vezi Fleming & Mills, 1992, pp. 140-141]. Aceasta include demonstrații, simulări și videoclipuri cu lucruri „reale”, precum și studii de caz, exerciții și aplicații practice. Cheia este realitatea sau natura concretă a exemplului. Dacă poate fi înțeles, ținut în mână, gustat sau simțit, probabil va intra aici. Oamenii cu această preferință învață din experiența de a face ceva și își prețuiesc propriile experiențe și mai puțin experiențele altora. Este posibil să scrieți sau să vorbiți kinestezic dacă subiectul este ancorat în realitate.

Combinațiile între modalitățile de mai sus: Multimodalitatea (MM)

Există rareori cazuri în care este utilizată sau este suficientă o singură modalitate de învățare. De cele mai multe ori, există combinații între aceste patru modalități de reținere a informației. De aceea, profilul VARK are patru părți, iar chestionarul VARK oferă patru scoruri. Persoanele  la care nu se evidențiază o anumită modalitate de învățare și care nu înregistrează scoruri evident mai mari la una din aceste modalități de învățare sunt definite ca multimodale.

Există două tipuri de învățare multimodală:

VARK Tip 1: Sunt persoane care sunt flexibile în preferințele lor de comunicare și care trec de la un stil la altul în funcție de ceea ce lucrează. Ei aleg un singur stil care să se potrivească ocaziei sau situației, deși pot avea două, trei sau patru preferințe aproape egale în scorurile lor VARK.

VARK Tip 2: Sunt persoane care nu sunt mulțumite până când nu folosesc toate stilurile de învățare. Acestora le ia mai mult timp pentru a aduna informații, folosind toate modalitățile de învățare și, ca urmare, ajung adesea la o înțelegere mai profundă și mai largă a unui subiect. Acești oameni pot fi văzuți ca fiind procrastinatori sau lenți, dar poate doar adună toate informațiile de care au nevoie înainte de a acționa – iar felul în care iau decizii și învață poate fi mai bun tocmai datorită înțelegerii mai vaste la care ajung.

Tranziția VARK: Acesta este termenul pe care îl folosim pentru a-i descrie pe cei care se încadrează undeva între aceste două categorii.[2]

Este important de reținut că nu există un stil de învățare bun sau rău și că stilul de învățare nu are nimic de-a face cu inteligența unei persoane. Cu toții folosim un amestec de stiluri de învățare, deși unul dintre ele este mai pregnant.

Descoperiți-vă stilul de învățare! Varianta în limba română a chestionarului VARK este disponibilă aici.

Sursa foto: <a href=”https://www.freepik.com/free-vector/student-guy-studying-internet-watching-online-lecture-computer-talking-math-tutor-through-video-call-cartoon-illustration_12699851.htm#fromView=search&page=1&position=2&uuid=4e63c115-43a5-42d3-ba7b-a74c229e9a91″>Image by pch.vector on Freepik</a>

Acest articol a rezultat în urma proiectului „Noi direcții de educație în bibliotecă-NewEduLib” 2023-1-RO01-KA122-ADU-000130051, proiect finanţat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorilor și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP). Nici Uniunea Europeană, nici ANPCDEFP nu pot fi nu pot fi trase la răspundere pentru acestea.”


[1] https://virtualboard.ro/acumulare-de-informatii/stiluri-de-invatare-metode-de-invatare-capactatea-de-invatare

[2] VARK® Modalities: What do Visual, Aural, Read/write & Kinesthetic really mean?. Disponibil la: https://vark-learn.com/introduction-to-vark/the-vark-modalities/

[3] Chestionarul VACK: Cum învăţ cel mai bine? (Standard VARK Questionnaire tradus în limba română în 2007 de Simona Elena Bernat; VARK for Younger People tradus în 2023 de Ecaterina Irina Manole). Disponibil la: https://vark-learn.com/chestionarul-vack/